Winky

Uit de Harry Potter Wiki
Winky
Biografische informatie

Naam

Winky

Soort

Huiself

Fysieke informatie

Kleur Ogen

Reusachtig groot en bruinkleurig

Geslacht

Vrouw

Trouw Aan

Verschijning

Eerste Verschijning

Harry Potter en de Vuurbeker

Winky is een figuur in de serie boeken rond Harry Potter van de Engelse schrijfster Joanne Rowling. Winky is een vrouwelijke huis-elf en werkte bij Barto Krenck Sr..

Ze heeft een grote neus, draagt een theedoek als kleding en heeft hoogtevrees. Ze neemt haar taak zeer serieus en vindt dat huis-elfen geen plezier horen te hebben. Winky verwijt Dobby dan ook vaak dat hij een slechte huis-elf zou zijn omdat hij gebroken heeft met zijn meesters, de Malfidussen.

Als er tijdens de WK-Zwerkbal het Duistere Teken verschijnt, wordt Winky er van verdacht het teken te hebben opgeroepen, omdat ze gevonden wordt, met een toverstok in haar hand, waar het teken mee is opgeroepen. Daardoor krijgt ze de kleren (met andere woorden: ze wordt ontslagen).

Hier is ze helemaal kapot van. Ze wordt gevonden door Dobby, een andere vrije huiself, die wel van zijn vrijheid geniet en samen solliciteren ze op Zweinstein. Dobby neemt haar onder zijn hoede. Winky verzorgt zichzelf slecht en drinkt meer boterbier dan goed voor haar is.