Wisseldrank

Uit de Harry Potter Wiki

De Wisseldrank is een toverdrank die voorkomt in de Harry Potter-boekenserie van Joanne Rowling.

Effect:[bewerken]

Je verandert een uur lang in de persoon in wie je wilt veranderen.

Bereidingswijze:[bewerken]

Hermelien die de Wisseldrank aan hte maken is in de wc van Jammerende Jenny

Doe de gaasvliegjes in een ketel met kokend water en laat ze 21 dagen doorkoken. Voeg regelmatig water toe om droogkoken te voorkomen. Snijd 5 bloedzuigers in stukjes van een cm en voeg ze op de 22e dag toe aan de ketel. Laat dit een half uur goed doorkoken. Neem 23 wolfsmelktakjes en knip ze in stukjes van 2,5 cm. Voeg dit toe en laat het meekoken. Neem van het varkensgras 9 takjes. Vlecht deze en voeg de vlecht toe aan je brouwsel. Doe een deksel op de ketel en laat dit een uur op een laag vuurtje staan. Voeg daarna 10 gram Tweehoornraspsel toe, en roer dit stevig door de drank. De drank zal nu dik en stroperig worden. Doof het vuur en voeg de boomslanghuid toe. Roer nog een keer goed door en laat je brouwsel nu 5 dagen rusten in de ketel. Bottel je drank op de 6e dag. Voeg vlak voor gebruik het stukje van de persoon in wie je veranderen wilt toe, en schud je flesje goed door. Neem één flinke slok, en je merkt dat je verandert in de persoon die je wilde zijn.

Gebeurtenissen in de boeken waarbij Wisseldrank gebruikt wordt[bewerken]

  • In het tweede jaar probeert het trio Harry, Ron en Hermelien te veranderen in drie leerlingen van Zwadderich.
  • In het vierde jaar blijkt dat Bartolomeus Krenck Jr. en zijn moeder elkaars gedaante aan hebben genomen om zo Barto Jr. uit Azkaban te laten ontsnappen.
  • In het vierde jaar neemt Bartolomeus Krenck Jr. een groot deel van het jaar de gedaante aan van Alastor Dolleman.
  • In het zesde jaar nemen Vincent Korzel en Karel Kwast de gedaante aan van twee meisjes, zodat ze niet opvallen bij het bewaken van een deur.
  • In het zevende jaar nemen zes mensen een wisseldrank met een haar van Harry Potter in, zodat er zeven Harry Potters zijn, opdat Harry zelf goed vervoerd kan worden na een veilige plek.
  • In het zevende boek gebruiken Harry, Ron en Hermelien de drank tevens met enkele haren van medewerkers van het Ministerie van Toverkunst om in het ministerie te kunnen binnendringen.
  • In het zevende boek gebruikt Hermelien Wisseldrank in om de gedaante van Bellatrix van Detta aan te nemen. Zo probeert ze in de kluis van haar te komen om de beker van Helga Huffelpuf te pakken te krijgen.

Ingrediënten[bewerken]

  • 50 gaasvliegjes
  • 5 bloedzuigers
  • Wolfsmelk geplukt bij volle maan
  • Varkensgras
  • 10 gram gemalen hoorn van een Tweehoorn
  • 3 gram geraspte huid van een boomslang
  • Stukje van de persoon in wie je wilt veranderen
Toverdranken in Harry Potter
Goede Toverdranken: Baruffio’s Breinelixer - Bloedverversend Elixer - Drank om zweren te genezen - Extract van Wijnruit - Flegmaflip - Krachtwater - Murtlapextract - Skelettine - Sussapje - Taiwanese Tegengiffen - Vitaliserende Alruindrank - Wolfsworteldrank

Neutrale Toverdranken: Amortentia - Benevelingsbrouwsel - Elixer dat Euforie opwekt - Felix Fortunatis - Flegmaflip - Geheugendrankjes - Kippenvelcocktail - Liefdesdrank - Prikkelmix - Slaapdrankje - Slinksap - Vergetelheidsdrank - Veritaserum - Vernuftscherpende Toverdrank - Verouderingsdrank - Waarheidsserums - Wisseldrank - Zwelsap

Slechte Toverdranken: Beuzelvocht - Drank om als “geest” een bijna menselijke gedaante aan te nemen - Drank van de Levende Dood - Hiksap - Vocht van de Levende Dood