Zegevlier

Uit de Harry Potter Wiki

De Zegevlier is een staf waarmee geen enkel duel kan worden verloren. Dit Reliek is het makkelijkst te volgen in de geschiedenis. Volgens Xenofilus Leeflang liep het spoor bijster tijdens een groot duel. Hierbij werd de eigenaar Loxias overmeesterd door Arcus en Livius en is één van hun er met de staf vandoor gegaan. De stafmaker Stavlov was ooit in het bezit geweest van de Staf waarna een blonde tovenaar het van hem had gestolen. De blonde tovenaar heette Gellert Grindelwald. In het legendarische duel met Albus Perkamentus verloor hij en Perkamentus nam de staf mee. In de hoogste toren van Zweinstein ontwapende Draco Malfidus Perkamentus. Perkamentus werd daar gedood door Severus Sneep. De staf werd bij het lichaam van Perkamentus opgeborgen in de Witte Tombe. Na een lange zoektocht vond Voldemort de staf bij het lichaam van Perkamentus. Hij kon de staf wel gebruiken maar was niet de ware meester van de Staf. Voldemort denkt dat Sneep de ware meester is en laat Nagini hem doden. Hij bleek echter nog steeds niet de ware meester van de staf te zijn, want Harry was de laatste die Draco had Ontwapend en zijn staf gepakt had, en Draco had Perkamentus ontwapend voordat Sneep hem vermoordde. Dit was ook de reden waarom Voldemort Harry niet kon doden, omdat Harry de werkelijke meester was. In het uiteindelijke duel weigerde de staf Harry te doden en Voldemort zelf werd geraakt. Harry wilde de Staf niet gebruiken en repareerde zijn eigen staf wat volgens Olivander niet meer kon. Harry legde de Staf weer terug in de Witte Tombe zodat de kracht gebroken zou worden wanneer hij een natuurlijke dood zou sterven.

De Zegevlier geeft een enorme macht, maar de bezitter moet constant op zijn hoede zijn dat vijanden de stok niet kunnen afpakken. De meeste bezitters raakten verblind door de macht die de staf verschafte, zodat de staf meerdere malen misbruikt is voor persoonlijk gewin en machtswellust. De staf trok hierdoor "een bloedig spoor" door de tovenaarsgeschiedenis. De Zegevlier is daarmee zowel een formidabel wapen als een vloek, want iedere bezitter is de stok eens kwijtgeraakt en de meesten hebben daarbij het leven gelaten. Slechts Perkamentus en Harry zien het in: "De staf brengt alleen maar ellende... en ellende heb ik meer dan genoeg meegemaakt."

Meesters van de Zegevlier Verslagen door Opmerking
Antiochus Prosper Onbekend Hij was de eerste meester van de zegevlier
Emeric de Wraakzuchtige Oswald de Ongenietbare Hij werd vermoord
Oswald de Ongenietbare Onbekend Hij werd waarschijnlijk vermoord door Godefroot
Godefroot Halewijn Hij werd vermoord door zijn eigen zoon
Halewijn Onbekend Waarschijnlijk werd hij vermoord door Barnabas Dastaard
Barnabas Dastaard Simon de Slegte Hij werd vermoord
Simon de Slegte Arcus of Livius Het is niet bekend wie van de twee Simon versloeg en dus de nieuwe meester werd
Arcus of Livius Onbekend, het kan zijn dat het Stavlov was. Hier liep het spoor een aantal jaar dood omdat het niet bekend was wie Arcus/ Livius had verslagen
Stavlov Gellert Grindelwald Stavlov was waarschijnlijk een van de eerste die niet werd vermoord toen de stok van eigenaar wisselde
Gellert Grindelwald Albus Perkamentus Grindelwald werd verslagen in een legendarisch duel maar niet vermoord.
Albus Perkamentus Draco Malfidus Draco besefte niet dat hij de nieuwe meester was van de stok en heeft hem nooit aangeraakt
Draco Malfidus Harry Potter Harry merkte pas later dat hij meester van de zegevlier was geworden omdat Draco niet bewust was geweest van het feit dat hij meester was van de machtigste stok op aarde. Harry versloeg Draco (die wel nog zijn oude stok had) in Villa Malfidus en werd dus zonder dat hij het wist eigenaar van de Zegevlier.
Harry Potter Waarschijnlijk niemand Vermoedelijk was Harry de laatste meester en is hij gestorven zonder dat hij verslagen werd