Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus

Uit de Harry Potter Wiki
(Doorverwezen vanaf Zweinstein)
Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Locatie informatie

Naam

Eigenaar

Schoolhoofd

Bewoners

De Bloederige Baron, Dikke Dame, De Dikke Monnik, Dobby, Foppe de Klopgeest, Haast Onthoofde Henk, Rubeus Hagrid, Jammerende Jenny, Knijster, Muil, Winky, Sybilla Zwamdrift

Zweinstein (Engels: Hogwarts), voluit Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus (Engels: Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry), is een kasteel en toverschool uit J.K. Rowlings zevendelige boekenserie Harry Potter.

Het kasteel bestaat uit zeven verdiepingen, en heeft verschillende torens (waaronder de uilenvleugel en de Astronomietoren). Het kasteel staat in Schotland, maar is met zoveel toverkracht omgeven dat geen enkele dreuzel (niet-tovenaar) het kan vinden. Er is onder meer een bibliotheek, er zijn wat klaslokalen, een grote binnenplaats, een tuin en een grote eetzaal (de Grote Zaal) met een hoog plafond, waarin vijf lange houten tafels staan. Op het terrein bevinden zich verder het Verboden Bos, een zwerkbalveld, een groot meer, het huisje van Hagrid en drie kassen. De schoolkinderen zijn verdeeld in vier afdelingen, die elk hun eigen slaap- en woonvertrek hebben in het kasteel. De afdelingen zijn Griffoendor, Huffelpuf, Ravenklauw en Zwadderich. Elke afdeling heeft zijn eigen karakter, en er is veel competitie tussen de vier.

Geschiedenis van Zweinstein[bewerken]

Zweinstein is meer dan duizend jaar geleden gesticht door de grootste tovenaars van die tijd: Goderic Griffoendor, Helga Huffelpuf, Rowena Ravenklauw en Zalazar Zwadderich. Door de heksenjachten in die tijd werden de vier stichters ertoe gedwongen het kasteel onzichtbaar te maken voor Dreuzels. Na enkele jaren ontstond er onenigheid tussen Zwadderich en de andere drie stichters. Zwadderich was namelijk van mening dat alleen leerlingen uit zuiver magische families mochten worden toegelaten. Zwadderich verliet de school en bouwde een geheime kamer. Hij verzegelde deze kamer zo, dat alleen zijn ware erfgenaam deze zou kunnen openen, namelijk met behulp van Sisselspraak (een zeldzaam magisch talent). Deze erfgenaam zou dan het monster in de Geheime Kamer (een basilisk) kunnen gebruiken om alle niet zuiver-magische leerlingen te doden. Gedurende lange tijd werd de Geheime Kamer slechts een legende geacht; in het boek Harry Potter en de Geheime Kamer bleek niets minder waar. Inmiddels is de basilisk echter om het leven gebracht.

In Harry Potter en de Halfbloed Prins vermoordt Professor Sneep Professor Perkamentus voor Draco Malfidus en wordt de school overgenomen door Professor Anderling. In het zevende boek is Professor Sneep tijdelijk het schoolhoofd.

Het Schoollied[bewerken]

Zweinstein heeft een schoollied, dat voor zover bekend alleen in het eerste boek gezongen wordt. Iedereen mag het lied op zijn eigen melodie en tempo zingen. Het schoolhoofd laat met behulp van zijn toverstok de tekst zien.

In de verlengde versie van de film Harry Potter en de Vuurbeker wordt het lied gezongen (dit is een van de delen die niet uit het boek afkomstig zijn).

Ook zingt de Sorteerhoed elk jaar een ander lied. Ron denkt dat de Hoed het hele jaar door een lied bedenkt om op de eerste schooldag te zingen. Harry heeft pas in het vierde boek door dat het elke keer een ander lied is doordat hij in het tweede en derde jaar niet bij de sorteerceremonie was.

Afdelingen van Zweinstein[bewerken]

De vier stichters van Zweinstein vonden ieder bepaalde karaktereigenschappen erg belangrijk. Ze verdeelden de leerlingen in vier groepen en gaven ieder aan één van die groepen les.

  • Griffoendor koos zeer moedige leerlingen uit.
  • Ravenklauw koos zeer intelligente leerlingen uit.
  • Zwadderich koos zeer ambitieuze of sluwe leerlingen van enkel zuiver bloed uit.
  • Huffelpuf koos de meest vlijtige leerlingen uit en gaf bovendien les aan leerlingen die niet door de andere drie stichters werden uitgekozen.

De scheiding in vier afdelingen bestaat tot op de dag van vandaag. De vier stichters hebben een hoed op magische wijze intelligentie geschonken, zodat deze hoed alle nieuwe leerlingen (in plaats van de stichters) kan sorteren. De hoed wordt dan ook de Sorteerhoed genoemd. Opmerkelijk is overigens, dat de hoed zelf liever een vereniging van de afdelingen zou zien. Hij is bang dat de vierdeling Zweinstein niet ten goede komt, zeker niet als er ook nog eens vijanden (zoals Heer Voldemort) búíten Zweinstein zijn.
De verschillende afdelingen hebben elk een eigen leerlingenkamer en slaapzalen. Verder kent Zweinstein een puntensysteem: triomfen leveren afdelingspunten op; overtredingen zorgen voor puntenaftrek. De afdeling met de meeste punten wint aan het einde van elk schooljaar de afdelingsbeker.

Griffoendor Huffelpuf Ravenklauw Zwadderich
Bekend om dapperheid, ridderlijkheid, durf en moed harde werkers die trouw en geduldig zijn bij de pinken, geleerd, flinke dosis gezond verstand sluw en schuwt echt niets, zolang het doel maar wordt bereikt
Oprichter Goderic Griffoendor Helga Huffelpuf Rowena Ravenklauw Zalazar Zwadderich
Afdelingskleuren rood (keel) geel blauw (azuur) groen (sinopel)
goud zwart (sabel) brons zilver
Dier op het afdelingswapen leeuw das raaf slang
Afdelingsgeest Heer Hendrik van Malkontent tot Maling (Haast Onthoofde Henk) De Dikke Monnik Helena Ravenklauw (De Grijze Dame) De Bloederige Baron
Leerlingenkamer In de toren van Griffoendor, die op de zevende verdieping is; deze wordt bewaakt door een portret van de Dikke Dame, die alleen opzij gaat als men het juiste wachtwoord geeft. In het souterrain, in de buurt van de keukens. In de Westertoren. Wanneer je het juiste antwoord op een cryptisch raadsel geeft, word je naar binnen gelaten. Vlakbij de kerkers, onder in het kasteel van Zweinstein. In de leerlingenkamer heerst een groene gloed, omdat de kamer onder het grote meer gelegen is. De leerlingenkamer is te bereiken door bij een muur het juiste wachtwoord te geven.
Afdelingshoofd professor Minerva Anderling professor Pomona Stronk professor Filius Banning tot aan de lente van 1997 professor Severus Sneep. Zijn opvolger is professor Hildebrand Slakhoorn, die eerder ook al hoofd van Zwadderich was. Professor Sneep werd in boek 7 schoolhoofd.
Tovenaars en heksen die op deze afdeling zitten/zaten:

Lesvakken/personeelsleden[bewerken]

Lesvak Docent
Astronomie
Toverdranken
Verzorging van Fabeldieren
Waarzeggerij
Bezweringen
Kruidenkunde
Verweer tegen de Zwarte Kunsten
Geschiedenis van de Toverkunst
Dreuzelkunde
Voorspellend Rekenen
  • Professor Vector
Leer der Oude Runen
  • Bathsheba Babbling (Nederlandse naam onbekend)
Gedaanteverwisseling
Taak Personeelslid
Schoolhoofd
Plaatsvervangend Schoolhoofd
Conciërge
Bibliothecaresse
Schoolverpleegster
Vlieglerares en Zwerkbalscheidsrechter
Jachtopziener, sleutelbewaarder en terreinknecht

Vlieglessen worden alleen gegeven in het eerste jaar. Omdat eerstejaars zelf niet een bezem mee mogen nemen, leren ze vliegen op een schoolbezem.

Voor het derde schooljaar moeten alle leerlingen nog minimaal twee vakken kiezen. Ze hebben de keuze uit:

  • Dreuzelkunde
  • Leer der Oude Runen
  • Voorspellend Rekenen
  • Verzorging van Fabeldieren
  • Waarzeggerij

De grootte van het kasteel[bewerken]

Het kasteel van Zweinstein is zo groot dat het huis van de Duffelingen gemakkelijk in de Grote Zaal gepast zou hebben. Dit wil heel wat zeggen. Het kasteel staat aan een meer. Er rusten betoveringen op zodat als Dreuzels naar het kasteel kijken, ze alleen maar een ruïne van een kasteel en een bordje met dat ze moeten oppassen voor instortingsgevaar zien.

Personeel[bewerken]

Zweinstein heeft een groot aantal getalenteerde professoren die les geven aan de leerlingen. Andere funcie zijn bijvoorbeeld: concierge, jachtopziener of sleutelbewaarder.

Hoofden van Zweinstein[bewerken]

Plaatsvervangende schoolhoofden[bewerken]

Hoofden van afdelingen[bewerken]

Griffoendor[bewerken]

Huffelpuf[bewerken]

Ravenklauw[bewerken]

Zwadderich[bewerken]

Hoogleraren[bewerken]

Astronomie[bewerken]

Voorspellend Rekenen[bewerken]

Verzorging van Fabeldieren[bewerken]

Bezweringen[bewerken]

Verweer Tegen de Zwarte Kunsten[bewerken]

Waarzeggerij[bewerken]

Kruidenkunde[bewerken]

Geschiedenis van de Toverkunst[bewerken]

Dreuzelkunde[bewerken]

Muziek[bewerken]

Toverdranken[bewerken]

Gedaanteverwisselingen[bewerken]

Verschijnselen[bewerken]

Ondersteunend Personeel[bewerken]

Conciërge[bewerken]

Verpleegster[bewerken]

Jachtopziener[bewerken]

Scheidsrechter Zwerkbal[bewerken]

Hoofd van de Bibliotheek[bewerken]

Grote Zaal[bewerken]

Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Het was niet mogelijk het miniatuurbestand op de doellocatie op te slaan.
zie voor dit onderwerp het artikel Grote Zaal

De Grote Zaal is de belangrijkste ruimte van Zweinstein. Er vinden naast het eten en drinken ook verschillende andere activiteiten plaats, zoals een speciaal Kerst- en Halloweenfeest. Voor deze gelegenheden wordt de Grote Zaal speciaal versierd. De Grote Zaal bestaat normaal gesproken uit vijf lange tafels, één voor elke afdeling en één voor de leraren en andere personeelsleden. Aan het begin van een nieuw schooljaar vindt ook de Sorteerceremonie plaats in de Grote Zaal. Tijdens het ontbijt bezorgen uilen de post van leerlingen in de Grote Zaal, hoewel deze post ook op een ander moment bezorgd kan worden.

Tijdens het einde van het vijfde en zevende leerjaar worden de belangrijke S.L.IJ.M.B.A.L. en P.U.I.S.T. examens afgenomen in de Grote Zaal. De lange afdelingstafels worden dan ingeruild voor vele tafeltjes en stoelen. Het plafond van de Grote Zaal is speciaal betoverd en ziet er altijd uit als de hemel erboven.

Voedsel[bewerken]

Het voedsel wordt klaargemaakt in de keukens van Zweinstein en wordt bereidt door honderden Huiselfen. De keukens bevinden zich direct onder de Grote Zaal. Het eten wordt dan ook geserveerd in de Grote Zaal, hoewel geserveerd overdreven is: het eten verschijnt direct op de schalen als het Schoolhoofd dat beveelt.

Je kan de keuken bereiken door de deur rechts van de Marmeren trap te nemen. Volg de gang totdat je bij een schilderij van een fruitmand komt en kietel de peer. Deze zal gaan giechelen en verandert in een handvat.

In het zesde boek wordt Knijster, de oude huiself van Sirius Zwarts en na diens dood huiself van Harry, medewerker in de keuken. Andere bekende huiselfen als Dobby en Winky werken daar dan al.

Je komt in de keuken door op een schilderij van een schaal fruit de peer te kietelen.

Zwerkbalcup[bewerken]

zie voor dit onderwerp het artikel Zwerkbalcup

Elk jaar wordt er op Zweinstein om de Zwerkbalcup gestreden tussen de vier afdelingen. Er worden in totaal zes Zwerkbalwedstrijden gespeeld in het speciale Zwerkbalstadion van Zweinstein. In boek 4 is er niet gespeeld om de zwerkbalcup vanwege het internationale Toverschool Toernooi op Zweinstein.

Examens[bewerken]

Aan het einde van elk schooljaar zijn er examens. Elke leerling moet deze afnemen, en alleen als deze slaagt mag hij of zij verder naar het volgende jaar. Slaag je niet, dan blijf je zitten en zal je het schooljaar over moeten doen.

Er zijn twee speciale examens: de S.L.IJ.M.B.A.L.len (Schriftelijke Loftuiting wegens IJver, Magische Bekwaamheid en Algeheel Leervermogen) aan het einde van jaar vijf, en de P.U.I.S.T.en (Proeve van Uitzonderlijke Intelligentie en Superieure Toverkunst), aan het einde van jaar zeven. Deze examens zijn extra druk, moeilijk en belangrijk. Voor de vakken waar je een voldoende op haalt mag je doorgaan voor een P.U.I.S.T, hoewel er ook leraren zijn die alleen studenten met 'Uitmuntend' of 'Boven Verwachting' of hoger toelaten om voor hun vak een P.U.I.S.T. te halen. De beoordelingen zijn:

  • Voldoende:
    • Uitmuntend
    • Boven Verwachting
    • Acceptabel
  • En onvoldoende:
    • Slecht
    • Dieptreurig
    • Zwakzinnig

Of de beoordelingen voor de P.U.I.S.T.-examens hetzelfde zijn is onbekend.

Een aantal resultaten van personages:

Klassenoudste en Hoofdmonitor[bewerken]

zie voor dit onderwerp het artikel Klassenoudste

Elke afdeling telt vier Klassenoudsten, een jongen en een meisje uit het vijfde jaar en een jongen en een meisje uit het zesde jaar. Zij hebben een leidinggevende functie en dienen ervoor te zorgen dat leerlingen zich aan de regels houden. Hoofdmonitoren moeten dit ook doen, maar hebben een hogere status (ze mogen bijvoorbeeld punten aftrekken) en er zijn bovendien maar twee Hoofdmonitoren op de hele school (een jongen en een meisje). Klassenoudsten en Hoofdmonitoren zijn te herkennen aan hun speciale badge. Als je Klassenoudste bent geweest is er geen garantie dat je ook Hoofdmonitor wordt, aangezien er maar twee Hoofdmonitoren op de hele school zijn. Je kunt wel Hoofdmonitor worden als je geen Klassenoudste bent geweest (zoals Harry's vader).

Sluipwegwijzer[bewerken]

zie voor dit onderwerp het artikel Sluipwegwijzer

De sluipwegwijzer is een bijzonder accurate kaart van Zweinstein. Alle geheime gangen staan afgebeeld, evenals de exacte locatie van alle personen die op het terrein van Zweinstein zijn. De kaart is op het moment in bezit van Harry Potter, die hem van Fred en George Wemel kreeg, die hem weer gestolen hebben van Argus Vilder. De kaart werd gemaakt door James Potter, Sirius Zwarts, Remus Lupos en Peter Pippeling. Je kan de kaarten activeren op de kaart te tikken met je toverstok en te zeggen 'Ik zweer plechtig dat ik snode plannen heb', en deactiveren door te zeggen 'Snode plannen uitgevoerd' terwijl je wederom met je toverstok op de kaart tikt.

Bescherming[bewerken]

Zweinstein is de veiligste plaats in de toverwereld. Het kasteel is beschermd door heel wat spreuken en bezweringen.

  • Dreuzelafstotende spreuken: Als een dreuzel naar Zweinstein kijkt ziet hij een ruïne met een bordje "gevaar, geen toegang, vallend gesteente".
  • Spreuken waardoor men op het terrein van Zweinstein niet kan Verschijnselen.
  • Vanaf boek 5 wordt Zweinstein ook beschermd door spreuken waardoor men niet van buitenaf het terrein op kan vliegen met bezem, Terzieler, of zonder iets (dit doet heer Voldemort als hij Harry achterna zit in deel 7). Het terrein vliegend verlaten kan wel, aangezien Sirius Zwarts met een Hippogrief ontsnapt aan het eind van deel 3 en een aantal leden van de Strijders van Perkamentus op Terzielers vanuit hun leefomgeving op het domein naar Londen reizen in deel 5. In boek 2 zijn Harry en Ron met de vliegende Ford Anglia het terrein binnengevlogen.

Andere toverscholen[bewerken]

  • Klammfels - waarschijnlijk in een koude streek, maar Bulgarije is ook een mogelijkheid aangezien de schoolster Viktor Kruml uitkomt voor het Bulgaarse nationale zwerkbalteam.
  • Beauxbatons - ligt zeker in Frankrijk, exacte locatie is niet bekend hoewel sommige denken dat het aan de Middellandse zee ligt aangezien als klassiek gerecht van Beauxbatons bouillabaisse genoemd wordt.

Trivia[bewerken]

  • In het vijfde stripalbum van DirkJan wordt Zweinstein geparodieerd als Geinstein, school voor kinderen die later stripfiguur willen worden.
  • De wapenspreuk van Zweinstein luidt Draco dormiens numquam titillandus, wat vrij vertaald Kietel nooit een slapende draak betekent.